Головна » Файли » Дидактичні ігри з навчання грамоти

Навчаємо грамоти
14.10.2017, 18:42

ІГРИ, СПРЯМОВАНІ НА ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ ІЗ РЕЧЕННЯМИ

 

Багаторазові вправи в аналізі й скла­данні речень позитивно впливають на розвиток мовлення дітей.

Гра «Склади речення із трьох слів про дерево, річку»

Вихователь демонструє сюжетну карти­ну. Діти складають речення:

Росте високе дерево.

Аналіз речення:

Скільки слів у реченні? Яке перше ре­чення? Яке друге? Третє?

Діти позначають речення картонними смужками, позначають слова даного ре­чення, потім «читають» речення.

Далі діти складають речення про річку. Аналіз речення. Після аналізу ло­гопед пропонує згадати вірші про дере­во, річку.

Гра «Знайди коротке речення»

Вихователь читає казку «Курочка Ряба». Потім пропонує знайти у казці короткі речення із двох, трьох слів.

Гра «Закінчи речення»

Вихователь починає вимовляти речення, а діти повинні його закінчити. Діти про­понують різні варіанти:

Дівчинка ішла по... доріжці (вулиці, місточки).

Гра «Продовжуй»

 

Ліда читає...

Мама шиє...

Тато привіз...

Діти допомагали...

Іде дощ...

Пташка прилетіла ...

 

Гра «Доповни»

Вихователь вимовляє речення і пропонує дітям поширити його, додаючи по одно­му слову:

Ми граємо.

Ми граємо разом.

Ми граємо разом весело.

Гра «Заміни одне слово»

Діти прийшли додому.

Дівчата прийшли додому.

Хлопці прийшли додому.

Гра «Перестав слова»

Вихователь вимовляє речення і пропонує дітям змінити порядок слів у реченні.

Сьогодні вранці Маша пішла до шко­ли. Маша сьогодні пішла до школи.

Гра «Скороти речення до двох слів»

Оля читає книгу. Оля читає.

Дують холодні вітри. Дують вітри.

Гра «Порахуй»

Вихователь промовляє речення. Діти слу­хають і на кожне слово плескають у до­лоні. Потім відповідають, скільки слів у реченні.

Гра «Що я роблю?»

Вихователь викликає двох дітей. Одній дитині пропонує виконувати будь-які дії, а іншій дитині скласти речення про те, що робить перша дитина.

Гра «Закінчи речення»

Закінчити речення за опорними кар­тинками.

Набігла ... (мал. хмаринки). Заховалось ... (мал. сонця). Подув ... (мал. дерева, яке гнеться під дією вітру). Потемнів ... (мал. лісу). Пішов ... (мал. дощу).

Потім діти відновлюють весь текст за опорними картинками.

Гра «Плесни, якщо я все сказала»

Вихователь читає речення і робить ак­цент на інтонацію закінченого або незакінченого речення.

Діти пішли. Діти пішли гуляти.

Діти пішли ... гуляти. Діти пішли гуля­ти ... до лісу.

Гра «Чиє речення довше?»

Вихователь пропонує пограти з речення­ми. Він починає, наприклад, зі слова-речення КІТ.

Діти   додають   наступне   слово:   КІТ СИДИТЬ. Потім знову вихователь говорить: КІТ  СИДИТЬ   ПІД СТОЛОМ.  Діти:   КІТ СИДИТЬ ПІД СТОЛОМ І П'Є МОЛОКО.

Гра «Хто придумає кінець, той і буде молодець»

Вихователь починає вимовляти речення, діти закінчують:

Чі — чі — чі — пече бабуся калачі.

ЧА — ча — ча — дай, бабусю, калача.

Гра «Запиши схему речення»

Вихователь вимовляє речення, діти поз­начають це речення схематично. Іде дощ. Іде холодний дощ.

Гра «Картинка-розповідь»

Діти  створюють  малюнки   на  різно­манітні теми. Потім придумують речення за цими малюнками.

Гра «Телефон» (Удосконалення    умінь    складати складно-підрядні речення).

Діти говорять один одному щось, за­питують про щось, а потім про вимовле­не складають речення:

  • Микола сказав, що сьогодні гарна погода.
  • Іринка відповіла, що у неї є цікава книга.

Гра «Скажи по-іншому»

Вихователь називає речення, наприклад: У лісі ми побачили співаючу пташку.

Можливі відповіді дітей: У лісі ми по­бачили пташку, яка співала.

Гра «Доповни речення»

Вихователь говорить речення, а діти до­повнюють його підрядними, утворюючи складне речення:

Ми поливаємо квіти на клумбі, тому що... (для їх росту потрібна вода).

Діти вийшли на подвір'я, тому що... (на вулиці зима).

На дереві не залишилося жодного листочка, тому що... (прийшла пізня осінь).

Гра «Чомучки»

Текст казки А. Рибакова «Про Тому і Чому».

Жили-були Тому й Чому. Бачать вони — котиться колода.

  • Чому вона котиться? — запитав Чому.
  • Вона котиться тому, що вона круг­ла, — відповів Тому.

—   А чому б нам не зробити щось кругле? — запитав Чому.

Стали тоді Чому і Тому стругати, пи­ляти, і вийшло у них кругле колесо. Сіли вони і покотились по землі. Котять­ся, котяться і бачать: летить птах.

  • Чому він літає? — запитав Чому.
  • Птах літає тому, що у нього є кри­ла, — відповів Тому.

Зробили тоді Тому і Чому крила і ви­йшов у них літак, і полетіли вони далі дивуватися. Ось, діти, тому все робить­ся на світі, що є Чому.

Питання до дітей:

  • Які питання задавав Чому?
  • Як відповідав Тому?

Діти складають речення за питаннями:

  • Чому прийшов лікар?
  • Чому люди беруть парасольки?
  • Чому відлітають птахи?
  • Чому взимку не можна купатися у річці?
  • Чому взимку одягають рукавиці?

Гра «Придумай речення»

Вихователь показує дітям картинку, на ній зображена зелена сосна і пропонує скласти речення, використовуючи такі словосполучення: Молода сосна (У лісі росла молода зелена сосна). У високої молодої сосни (У високої молодої зеленої сосни довгі голки). До зеленої сосни (Діти підійшли до зеленої сосни. Вони милувалися зеленою сосною).

Категорія: Дидактичні ігри з навчання грамоти | Додав: irinaburluk2
Переглядів: 885 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar