Головна » Файли » Мої файли |
01.02.2018, 20:40 | |
«Застосування інноваційних технологій у роботі з дошкільниками з розвитку мовлення» Останніми роками педагоги помічають істотне зниження рівня мовленнєвого розвитку дітей. І найважливіша причина цього — брак спілкування дітей із батьками, зокрема, його заміна численними гаджетами. Тож чільне місце в освітньому процесі дошкільного закладу посідає комплексна робота із розвитку мовлення дітей. Цілеспрямовано формувати в дошкільників мовленнєву діяльність за спеціально розробленими технологіями дає змогу впровадження розвивальної програми. Якщо дошкільний вік у житті кожної людини — це передусім період бурхливого розвитку її мовлення. Тому вкрай важливо використовувати такі технології розвитку мовленнєвих умінь старших дошкільників, які: • забезпечують розвиток діяльнісних характеристик мовлення; • піднімають мовлення на якісно новий рівень розвитку; • сприяють становленню дитини як суб'єкта усної мовленнєвої діяльності, здатного до ефективної комунікації за різних умов. Що багатшим і правильнішим є мовлення дитини, то простіше їй висловлювати свої думки, підтримувати стосунки з однолітками й дорослими, пізнавати навколишній світ. Тому одне з пріорітетних завдань - навчити дітей послідовно та граматично правильно висловлювати свої думки, розповідати про події, які відбуваються довкола. Роботу з розвитку мовлення я проводжу комплексно за такими напрямами:
У межах кожного з напрямів використовую такі нетрадиційні методи, як-от:
Вони дають змогу дітям ефективніше сприймати, а відтак переробляти інформацію. Наочний матеріал систематизую, виготовляяю відповідні дидактичні посібники та ігри. Використання наочного моделювання для розвитку мовлення Робота з розвитку зв'язного мовлення дошкільників передбачає навчання переказувати й вигадувати оповідання, розучування віршів, відгадування загадок. Оскільки наочний матеріал дошкільники засвоюють ліпше, ніж вербальний, я широко використовую під час такої роботи наочне моделювання. Використання наочного моделювання доцільне під час роботи з дошкільниками з кількох причин. По-перше, діти дошкільного віку за своєю природою допитливі й стикаються з великими обсягами нової інформації. А використання символічної аналогії спрощує і пришвидшує процес запам'ятовування та засвоєння матеріалу. По-друге, застосування прийомів графічної аналогії привчає дітей систематизувати отримані знання, виокремлювати головне. Проте багатьом дітям необхідне спеціальне навчання, а відтак — тривалі тренувальні вправи для формування навичок словотворення. Саме за допомо-гою наочного моделювання спрощується цей процес, урізноманітнюється і робиться цікавішим для дітей. А ще наочне моделювання сприяє розвитку мислення, пам'яті та інших психічних процесів. Особливістю наочного моделювання є застосування не зображень предметів, а символів для їх опосередкованого запам'ятовування. Ці символи — максимально наближені до мовного матеріалу. Наочне моделювання сприяє розвитку зв'язного мовлення дошкільників, зокрема дає змогу усвідомити звучання слова, повправлятися у вживанні граматичних форм; сприяє збагаченню словникового запасу, формуванню мовного чуття.
Мнемотехніка. Головним напрямом розвитку зв'язного мовлення дитини у старшому дошкільному віці є вдосконалення монологічного мовлення, що відбувається під час різних видів мовленнєвої діяльності, як-от переказування літературних творів, складання описових розповідей про предмети, об'єкти і явища природи, створення оповідань за схемами. Аби полегшити дітям запам'ятовування незнайомих слів, текстів, розучування віршів, переказування та розповідання, можна використовувати мнемоніку, або мнемотехніку. Це система прийомів, які спрощують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті завдяки утворенню додаткових асоціацій. Мнемотехнічні прийоми використовуємо, зокрема, під час вправляння дошкільників у розповіданні за серіями сюжетних картин. Дошкільникам зазвичай складно описати ситуацію, зображену на картині, розвиток подій і грамотно закінчити свою розповідь, тобто побудувати її за схемою: зачин, основна частина і кінцівка. Тому для створення розповіді за сюжетом картини пропоную дітям картинно-графічний план, що є моделлю розповіді. Розробляю такий план із використанням мнемотехнічних прийомів. Під час складання плану враховую передусім те, що під час розповідання за серіями сюжетних картин діти часто пропускають діалоги персонажів, слова-ознаки, що характеризують і описують їх. Тож розміщуємо у плані відповідні символи. Якщо необхідно передати настрій персонажа, використовую піктограми. За наявності наочної опори у формі картинно-графічного плану дитині легше самостійно дібрати лексичний матеріал, побудувати речення та цілу розповідь. Та перш ніж запропонувати дошкільникам скласти розповідь за серією картин, проводжу підготовчу роботу: разом із дітьми уважно розглядаємо всі картини серії, визначаємо головне на кожній із них, будуємо сюжетну лінію тощо. Під час бесіди за змістом картин треба ознайомити дошкільників із опорними картками — символами і схематично зображеними фрагментами картини, які відтак використаємо у картинно-графічному плані. Після такої підготовчої роботи дошкільникам легше зрозуміти символічні позначення і скористатися планом.
Цікавим засобом розвитку мовлення дошкільників є кільця Луллія. З огляду на простоту конструкції та доступність застосовуємо такі кільця в роботі з дітьми, починаючи з молодшого дошкільного віку. Кільця Луллія я виготовила власноруч. Для цього готуємо два прямокутні аркуші картону, грамофонну платівку та зображення, потрібні для ігор чи вправ. Із картону вирізаємо два круги — меншого та більшого діаметра — й ділимо їх на 4, 6 чи 8 секторів. Приклеюємо більший круг до платівки. У кожному секторі обох кругів розміщуємо потрібні зображення. Робимо проріз у центрі кругів, за допомогою штиря закріплюємо менший круг над більшим так, щоб він обертався і можна було б сумістити під час гри відповідні зображення. Цей посібник — універсальний, адже, використовуючи кілька кругів з різними зображеннями, можна організовувати різні варіанти дидактичних ігор або кілька варіантів однієї гри. Дидактичні ігри з кільцями Луллія дають змогу:
Діти залюбки разом граються посібником під час самостійної діяльності, що сприяє формуванню в них уміння співпрацювати, взаємодіяти з однолітками, а також — розвитку самостійності. Чистота мовлення, правильність мовленнєвих висловлювань, їх етичність і культура повністю залежать від середовища, у якому виховують дитину, а також ефективності застосовуваних методів. То ж треба створити таке розвивальне середовище, яке сприяло б формуванню мовленнєвої компетенції дошкільників. Лепбук - різновид методу проектів Створення лепбука містить всі етапи проекту: * цілепокладання (вибір теми) * розробка лепбука (складання плану) * виконання (практична частина) * підведення підсумків Лепбук - засіб для реалізації діяльнісного методу навчання. При створенні лепбука діти не отримують знання в готовому вигляді, а добувають їх самі в процесі власної дослідницько - пізнавальної діяльності Лепбук - спосіб повторення вивченого матеріалу, форма сумісної діяльності, ефективний засіб для навчання і запам'ятовування інформації.
| |
Переглядів: 1907 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |